وبلاگ حقوقی وحید چرخکاریان

وبلاگ حقوقی وحید چرخکاریان
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان   ----------------------- وبلاگ حقوقی چرخ کاریان ///////  وکیل / وکالت / وکیل دادگستری / سایت حقوقی / مشاوره حقوقی و آدرس charkhkarian.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





در قرآن کریم می خوانیم: «و اللائی یئسن من المحیض من نسائکم ان ارتبتم فعدتهن ثلاثه اشهر و اللائی لم یحضن»؛ و از زنان شما آنهایی که از عادت ماهانه مأیوس شده اند، اگر در وضع آنها (از نظر بارداری و عوارض دیگر) شک دارید، عده آنها سه ماه است و زنانی که عادت ماهانه ندیده اند (نیز عده شان سه ماه است) (طلاق/4). در آیه 228 سوره بقره راجع به مدت‏ عده زن آمده است: «و المطلقات یتربصن‏ بانفسهن ثلاثه قروء»؛ و زنان طلاق داده شده تا سه پاکی منتظر بمانند." زنهای مطلقه سه "قرء" که درباره سه قرء، بعضی‏ گفته‏اند سه " طهر " یا سه عادت تربص می‏کنند، یعنی باید سه عادت بعد از طلاق برای اینها پیدا بشود تا عده‏شان تمام شود.
ممکن است زنی باشد که‏ از سن حیض گذشته باشد، اصطلاحا به او " یائسه " می‏گویند. ممکن است زنی‏ باشد که از سن حیض نگذشته است ولی حائض نمی‏شود.
این هم باز دو جور است، گاهی محل شک است، معلوم نیست که علت حائض نشدنش سن است یا یک بیماری، و گاهی محل شک نیست. زنهایی که حائض نمی‏شوند ولی قطعا در سن حائض شدن هستند، آنها تکلیفشان این است که به جای سه عادت سه‏ ماه عده نگه دارند.

زنهایی که حائض نمی‏شوند ولی مورد شک است (در قدیم‏ بالخصوص که شناسنامه نبوده و سن و سالها مشخص نبوده است، گاهی زنی‏ احساس می‏کرد که عادت نمی‏شود، ولی نمی‏دانست که آیا به سن یائس رسیده‏ است یا به علت یک بیماری است، که اینها را معمولا می‏گویند: " مسترابه‏ " یعنی محل شک) درباره اینها هم قرآن می‏فرماید سه ماه عده نگه دارند: " «و اللائی یئسن من المحیض من نسائکم ان ارتبتم فعدتهن ثلاثه اشهر»" زنانی که از حیض‏شدن مأیوس‏اند ولی شما شک دارید که علت حیض نشدن سن‏ است یا علت دیگری دارد، عده اینها سه ماه است، و همچنین زنانی که به علت بیماری اصلا حائض نمی‏شوند.

زنان حامله تکلیفشان چیست؟ «و اولات الاحمال اجلهن ان یضعن حملهن»؛ و زنان باردار مدتشان این است که وضع حمل کنند. (طلاق/4) کلمه "اولی" به معنی دارنده و صاحب است. " اولوا الامر " یعنی‏ دارندگان امر، والیان امر. " اولات الاحمال " که مونث است یعنی‏ دارندگان حمل. ترجمه فارسی‏اش همین کلمه " باردار " است. حمل یعنی‏ بار.
در اصطلاح عربی و در اصطلاح فارسی هر دو (شاید در بعضی زبانهای دیگر هم این‏جور باشد) شایع این است که به بچه‏ای که در رحم مادر است " بار " می‏گویند، و لهذا ما هم در زبان فارسی زن حامله را " باردار " می‏گوییم، و در عربی " حامل " می‏گویند، " حامله " نمی‏گویند چون این‏ امر اختصاص به زنها دارد. مثل حائض است که دیگر حائضه نمی‏گویند، چون‏ مرد حائض نداریم که بگوییم زن حائضه، برای اینکه معلوم بشود که زن است‏ یا مرد.

" « اولات الاحمال »" همان معنای حامل را دارد: صاحبان بار، دارندگان بار، یعنی زنهای حامل. تکلیف عده اینها چیست؟ زن معمولا در مدت حمل عادت نمی‏شود، استثنائی است که بعضی از زنها عادت بشوند. آیا اینها هم سه ماه عده نگه دارند؟ نه، صاحبان حمل عده طلاقشان وضع حمل‏ است.
اگر ما فرض کنیم که یک روز هم به حملش مانده است، اگر زن طلاق‏ داده بشود، با صرف وضع حمل عده‏اش منقضی می‏شود، و حتی اگر یک لحظه‏ باقی مانده باشد. و اگر ابتدای حملش باشد و تا وقتی که بخواهد وضع حمل‏ کند نه ماه مانده باشد عده‏اش این نه ماه است.

عده‏هایی که در اینجا ذکر می‏کنیم عده طلاق است. ما یک عده وفات هم‏ داریم که اگر مرد بمیرد زن باید عده نگه دارد. عده وفات چهار ماه و ده روز است " «اربعه اشهر و عشرا»؛ (بقره/234) " که نص آیه قرآن‏ است. چون عده وفات چهار ماه و ده روز است، گاهی اشتباه می‏شود، بعضی‏ خیال می‏کنند عده طلاق هم در جایی که سه عادت نیست سه ماه و ده روز است‏، می‏گویند عده این زن سه ماه و ده روز است، خیر، ما سه ماه و ده روز نداریم، چهار ماه و ده روز داریم.
در عده وفات، سه ماه داریم در عده‏ بعضی از زنها، و سه عادت داریم در عده بعضی دیگر از زنها. عده وفات‏ اختصاص ندارد، همه زنها، حتی زنی که یائسه واقعی است یعنی سنش از سن‏ عادت‏شدن و بچه‏آوردن گذشته است باید عده نگه دارد، درصورتی که در طلاق‏ اگر زن به سن یائسگی برسد اصلا عده ندارد.

حال مساله‏ای پیش می‏آید که اگر زنی شوهرش مرد و زن حامله بود، عده زن‏ چقدر است؟ آیا چهار ماه و ده روز است یا وضع حمل است؟ به حسب فقه‏ شیعه که از مسلمات فقه شیعه است و از همان اول حضرت امیر علیه‏السلام‏ این مطلب را توضیح دادند زنی که حامل باشد و شوهرش بمیرد، عده‏اش "ابعد الاجلین" است، یعنی دورترین مدتها، یعنی از این چهار ماه و ده‏ روز و مدت حمل، هر کدام دورتر باشد عده‏اش همان است. اگر زن تازه‏ حامله شده است و شوهرش مرد، نه ماه بعد می‏خواهد بزاید، مدتش آن نه‏ ماه است. اگر زن وضع حملش قریب است، مثلا یک روز دیگر خواهد زایید، باید عده چهار ماه و ده روز را نگه دارد.

برگرفته از موسسه فرهنگی جام طهور



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]
درباره وبلاگ

خوش آمدید ........................................ قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی ، کیفری ، ثبت و... ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, در کلیه محاکم استان تهران ، البرز و یزد ..............................................
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 238
بازدید کل : 207628
تعداد مطالب : 264
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

موسسه حقوقی چرخ کاریان

این صفحه را به اشتراک بگذارید